Friday, May 18, 2012

RENUNGAN JUMAAT

Ayat-ayat di bawah, dipetik daripada Surah ADZ DZAARIYAAT (Angin yang menerbangkan).

"...Demi langit yang mempunyai jalan-jalan,..."


                                  .....Ayat 7

Ulasannya: maksud 'jalan-jalan' di dalam ayat di atas ialah garis edar bintang-bintang, planet-planet, dan juga objek-objek lain di angkasa seperti komet-komet, tahi bintang, kluster-kluster, dan sebagainya. Satu contoh yang dapat kita lihat ialah Komet Halley yang dapat dilihat setiap 75 tahun. Komet Halley muncul pada 9hb. Februari,1986. Ia dijangka akan kembali pada 28hb. Julai, 2061 dan seterusnya pada 27hb. Mac, 2134. Begitu juga dengan garis edar bintang-bintang dan planet-planet di cakrawala ini.


"...Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang yang yakin, dan (juga) pada diri mu sendiri. Maka apakah kamu tiada memperhatikan? Dan di langit terdapat (sebab-sebab) rezekimu dan terdapat (pula) apa yang dijanjikan kepadamu. Maka demi Tuhan langit dan bumi, sesugguhnya yang dijanjikan itu adalah benar-benar (akan terjadi) seperti perkataan yang kamu ucapkan."

                                .........Ayat 20 hingga ayat 23


"...Dan langit itu Kami bangunkan dengan kekuasaan (Kami) dan sesunggguhNya Kami benar-benar berkuasa. Dan bumi itu Kami hamparkan; maka sebaik-baik yang menghamparkan (adalah Kami). Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati akan kebesaran Kami. Maka segeralah kembali kepada (mentaati) Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata dari Allah untukmu."

                               .........Ayat 47 hingga ayat 50.




Marilah  sama-sama kita renung dan fikir-fikirkan agar dapat memberi sedikit pengajaran dan iktibar daripada ayat-ayat di atas. Insyaallah. 

No comments:

Post a Comment